Isnin, 1 April 2013

Apa terjadi pada tubuh kita di alam kubur?


SESUNGGUHNYA mayat di dalam kubur, akan melalui beberapa fasa perubahan, dan inilah fasa-fasa mulai pada malam pertama masuk ke alam kubur sehingga 25 tahun setelahnya.

Malam pertama di kubur tubuh badan mula membusuk dan ia dimulai daripada perut dan kemaluan. Subhanallah, perut dan kemaluan adalah dua hal terpenting yang dijagai oleh anak cucu Adam di dunia. Dua hajat, yang kerananya Allah azza wa jalla membuat manusia rugi di dunia akan membusuk pada malam pertamanya di kubur. Setelah itu, mulailah jasad berubah warna menjadi hijau kehitaman. Setelah pelbagai solekan, dan alat-alat kecantikan membuatnya memiliki ragam pesona, rupa-rupanya tubuh manusia hanya akan memiliki satu warna saja.

Malam kedua di kubur, mulailah anggota-anggota tubuh lain membusuk seperti: limpa, hati, paru-paru dan rusuk.

Malam ketiga di kubur, mulailah anggota-anggota tubuh itu mengeluarkan bau busuk yang melampau.

Seminggu selepas itu, wajah mulai tampak membengkak, begitu juga dua mata, kedua bibir dan pipi.

Selepas 2 minggu, rambut mulai gugur.

Selepas 15 hari, lalat hijau mulai dapat mencium bau busuk dari jarak 5 km, dan ulat-ulat pun mulai menutupi seluruh tubuh.

Selepas 6 bulan yang tinggal hanya rangka tulang saja.

Selepas 25 tahun, rangka tubuh ini akan berubah menjadi semacam biji, dan di dalam biji tersebut, kita akan menemukan satu tulang yang sangat kecil yang disebut ‘ajbudz dzanab (tulang ekor). Daripada tulang inilah kita akan dibangkitkan oleh Allah azza wa jalla pada hari kiamat. Inilah tubuh yang selama ini kita jaga. Inilah tubuh yang kita berbuat maksiat kepada Allah. Oleh sebab itulah, jangan gunakan jasad ini secara sia-sia, kerana dia akan mendapatkan apa yang telah disebutkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan