POST MORTEM SPM 2012
|
BIL
|
A+
|
A
|
A-
|
B+
|
B
|
C+
|
C
|
D
|
E
|
G
|
LULUS
|
GPMP
|
|
SPM
2012
|
134
|
4
|
30
|
36
|
39
|
15
|
7
|
2
|
1
|
-
|
-
|
134
|
2.49
|
|
3.0
|
22.4
|
26.9
|
29.1
|
11.2
|
5.2
|
1.5
|
0.7
|
|
|
100%
|
|
|||
SPM
2011
|
159
|
1
|
32
|
64
|
35
|
22
|
5
|
-
|
-
|
-
|
-
|
159
|
2.38
|
|
0.6
|
20.1
|
40.2
|
22.0
|
13.8
|
3.1
|
-
|
-
|
-
|
-
|
100%
|
|
1.0 Ulasan Pencapaian Keseluruhan Pendidikan
Islam SPM Tahun 2012
1.1 Secara keseluruhan pencapaian Peperiksaan SPM
Pendidikan Islam Tahun 2012 adalah
menurun
daripada tahun 2011.
1.2 Pencapaian keseluruhan adalah kekal lulus
100% seperti tahun 2011.
1.3 Pencapaian GPMP menurun sebanyak 0.11 iaitu 2.38
pada tahun 2011 berbanding
2.49% pada
tahun 2012
1.4 Pencapaian bagi gred A menurun sebanyak 8.6% iaitu 52.3% ( 70 calon ) pada
tahun
2012
berbanding 60.9% ( 97 calon ) pada tahun 2011.
1.5 Walaubagaimana pun keputusan gred A+
meningkat sebanyak 2.4% ialaitu
3.0% ( 4
calon ) pada tahun 2012 berbanding 0.6% ( 1 calon ) pada tahun 2011.
2.0 Faktor penurunan Gred A
2.1 Pelajar lemah dalam menguasai Solan Hukum Tajwid, Jawi dan Ayat
Hafazan.( 30
markah – K2)
2.2 Pelajar tidak menguasai teknik menjawab soalan berbentuk huraian.
2.3 Pengolahan jawapan tidak jelas dan tidak boleh diterima.
2.4 Pelajar lemah dalam menjawab soalan
KBKK.
2.5 Jawapan agak kabur dan mengulangi fakta.
2.6 Pelajar tidak menghuraikan jawapan yang menybabkan mereka hanya
mendapat
sebahagian sahaja markah.
3.0 Strategi bagi mengatasi
kelemahan
3.1 Perbanyakkan latihan pengukuhan ( Modul
Latihan dan Modul Latih Tubi )
3.2 Mendedahkan teknik menjawab ketika
P&P
3.3 Melatih pelajar memberi jawapan melebihi
kehendak soalan.
3.4
Perbanyakkan latihan berdasarkan soalan-soalan ramalan dan Percubaan Negeri
3.5 Mengadakan perbincangan dalam kumpulan
bagi membantu pelajar galus.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan